Home > Tabakspreventie > Hulp aan rokers  print deze pagina

Hulp aan rokers

Mythe "Ik kan niet stoppen met roken, ik heb het al geprobeerd."

Elke poging brengt je dichter bij rookstop. Gemiddeld heeft een roker 5 à 7 pogingen nodig vooraleer hij definitief stopt met roken. Hoe vaker je een ernstige poging onderneemt, hoe groter de slaagkans. Je kan je ook laten begeleiden in je rookstoppoging. De combinatie van rookstopbegeleiding en hulpmiddelen verhogen je kans om te stoppen.

 

Mythe "Ik rook al 20 jaar, het heeft geen zin meer om te stoppen met roken."

Natuurlijk heeft het zin om dan nog te stoppen met roken. We sommen kort een aantal voordelen op.

Onmiddellijke voordelen

  • Normalisering van huidtemperatuur, polsslag en bloeddruk
  • Normalisering van de zuurstofspiegel in het bloed
  • Na 24 uur is de CO uit het lichaam verwijderd
  • Na 48 uur is alle nicotine uit het lichaam
  • Na 72 uur: de ontwenningsverschijnselen beginnen af te nemen

Voordelen na enkele weken

  • De smaak- en reukzin verbeteren
  • Het ademen gaat gemakkelijker
  • Vermindering van hoesten en fluimen
  • Verbetering van de conditie
  • Vermindering van de meeste ontwenningssymptomen

Voordelen na 1 jaar

  • Het risico op een hartaanval is met de helft verminderd
  • De longfunctie verbetert

Voordelen na 5 jaar

  • Het risico op een beroerte is gelijk aan het riscio van een niet-roker
  • Het risico op mond-, slokdarm- en blaaskanker is met de helft verminderd

Voordelen na 10 jaar

  • Het risico op longkanker is met de helft verminderd

Voordelen na 20 jaar

  • Het risico op longkanker is bijna gelijk aan het risico van een niet-roker

En ... daarenboven een gemiddelde roker heeft na 15 jaar stoppen met roken maar liefst 25.000 euro uitgespaard.

 

Ben je verslaafd aan nicotine ?

Wil je graag weten hoe afhankelijk je bent aan nicotine? Doe dan zeker eens de nicotineafhankelijkheidstest.
De nicotineafhankelijkheidstest of Fagerströmtest is een eenvoudige en korte test om je nicotineverslaving te meten. Je hoeft slechts te antwoorden op een aantal vragen en vervolgens wordt een som gemaakt van de scores die bij elk antwoord horen.

 

Hulp helpt bij het stoppen met roken

Wil je stoppen met roken ?
Rookstopbegeleiding kan bij een arts of een erkend tabakoloog. Er bestaat zowel individuele begeleiding als groepsbegeleiding.
De begeleiding wordt gedeeltelijk terugbetaald.

Zoek een tabakoloog in jouw buurt.

Ook Tabakstop kan je helpen.

 

Wat is een tabakoloog ?

In deze video kom je meer te weten over wat een erkend tabakoloog is en wat rookstopbegeleiding voor jou kan betekenen.
Aan het woord is Roel Voorspoels, erkend tabakoloog en vroegere medewerker van de VRGT.

 

Belang van motivatie

Motivatie is echt alles: medicatie maakt het stoppen met roken 20% gemakkelijker, de overige 80% is wilskracht.
Als je wil stoppen met roken, kan rookstopbegeleiding helpen om je motivatie om te stoppen met roken te verhogen.
Rookstophulpmiddelen (nicotinevervangers en medicatie) kunnen ontwenningsverschijnselen verzachten of temperen. Maar de kans op succes bij het stoppen met roken wordt verhoogd door de combinatie van rookstopbegeleiding en hulpmiddelen.
Via psychologische begeleiding wordt het gedrag van de kandidaat-stopper beïnvloedt, met de bedoeling de motivatie om te stoppen met roken te verhogen.
Stopen met roken is een proces van gedragsverandering. Elke stoppoging is een stap dichter naar het definitieve stoppen.